ERİŞKİNLERDE EŞCİNSELLİĞE BAKIŞIN CİNSİYET, HOMOFOBİ VE EMPATİ DÜZEYİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Psikoloji Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cansu Akbaş

Danışman: Şeyda Türk

Özet:

Bu araştırmada toplumda eşcinsellere karşı cinsiyetler arası yargı ve kişilerin empati seviyeleri ile homofobi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini internet üzerinden ve kartopu yöntemiyle ulaşılan 103 kadın ve 100 erkek toplam 203 yetişkin oluşturmaktadır. Katılımcılara Demografik Bilgi Formu ve ardından Emir ve Nihal adında iki farklı cinsiyeti temsil eden eşcinsel çocuk temalı iki senaryodan biri seçkisiz (random) olarak sunulmuş ve katılımcılardan, kız veya erkek eşcinsel çocuk sahibi olma hakkındaki sorulara cevap vermeleri, sonrasında ise Hudson ve Ricketss Homofobi Ölçeği (Hudson  ve  Ricketts, 1980) ve Temel Empati Ölçeğini (Jollif ve Farrington, 2006) doldurmaları istenmiştir. Veriler, tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, varyans analizi (ANOVA), Pearson Korelasyon Analizi ve Regresyon Analizi ile sınanmıştır. Homofobiyi yordayan değişkenler; cinsiyet, eğitim durumu ve meslek gruplarıdır. Bulgular arasından kadınların ve sosyal bilimler alanında çalışan kişilerin daha az homofobik ve daha empatik oldukları saptanmıştır. Ayrıca homofobi ve empati seviyeleri arasında negatif yönde ilişki mevcuttur. Bulgular, homofobinin empati ve cinsiyet gibi kişisel özellikler açısından anlaşılması ve öngörülmesi açısından değerli olabilir.

Anahtar Sözcükler: Eşcinsellik, Homofobi, Empati, Eşcinsel Kız Çocuk, Eşcinsel Erkek Çocuk