8. Anatomi Kış Günleri, Trabzon, Turkey, 22 - 24 January 2020, vol.1, no.1, pp.43
ABSTRACT
Objectives: The study aims to determine faculty of health
sciences students’ perceptions about the cadavers and
attitudes they have adopted for using cadavers in anatomy
education.
Methods: For the opinions about cadaver perception and
application in education, a questionnaire consisting of 6
open-ended questions was applied to first-grade health
sciences students. By using the report from these questions
and literature obtained, a multiple-choice form with 10
questions was created. It was applied to physiotherapy
and rehabilitation students who did the cadaver practice
for the first time and nursing students who didn’t do
cadaver practice before. Two groups were compared. Data
were evaluated with SPSS 20.0 program. In our descriptive
and comparative study, the significance level was
determined as p <0.05.
Results: The Kolmogorov-Smirnov test confirmed that the
data weren’t normally distributed. The comparison
between the groups was performed using Pearson's chisquare test. Of the 122 students who participated in the
study, 63% reported that it was interesting to learn about
the life history of the cadaver. They wonder mostly the
cause of death of the cadaver;(p = 0.015). Another
significant difference was found to be the question
“applying cadaver in anatomy education is beneficial for
avoiding prejudices about dead bodies and death'',(p =
0.037).
Conclusion: The place of the cadaver in health education,
the effect of cadaver practices on learning in anatomy
found valuable by the health sciences students. In cadaver
applications, students' extracurricular questions about
cadaver can be determined. Consideration and evaluation
of feedbacks will contribute to anatomy education.
Keywords: Anatomy Education, Cadaver, Questionnaire.
ÖZET
Amaç: Bu çalışma, sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin
anatomi eğitiminde kadavra uygulamaları hakkındaki
görüşleri ile kadavraya yönelik geri bildirimlerinin
araştırılmasıdır.
Gereç ve Yöntem: Kadavra algısı ile eğitimde kadavra
uygulaması hakkındaki görüşler için 1. sınıf sağlık bilimleri
fakültesi öğrencilerine 6 açık uçlu sorudan oluşan soru
formu uygulandı. Bu sorulardan elde edilen rapordan ve
literatürden yararlanılarak 10 soruluk çoktan seçmeli form
oluşturuldu. Sorular; ilk defa kadavra pratiği yapan 78
fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencileri ile daha
önce kadavra pratiği yapmayan 44 hemşirelik bölümü
öğrencilerine iki grup şeklinde uygulandı. Veriler, SPSS 20.0
paket programıyla değerlendirildi. Tanımlayıcı ve
karşılaştırmalı tipteki araştırmamızda anlamlılık düzeyi
p<0,05 olarak belirlendi.
Bulgular: Kolmogorov-Smirnov testiyle verilerin normal
dağılmadığı doğrulandı. Gruplar arasındaki karşılaştırma
Pearson’ın ki-kare testiyle yapıldı. Araştırmaya katılan 122
öğrencinin %63’ü kadavranın hayatı hakkında bilgi
edinilmesinin ilgi çekici olduğunu bildirdi. İki grup arasında
“kadavra hakkında en çok sormak istediğiniz nedir”
sorusuna verilen cevap sıklıkla “kadavranın ölüm nedeni”
olup; (p=0,015) bulunduğundan gruplar arası anlamlı
farklılık bulundu. Bir diğer anlamlı fark “kadavra ile
anatomi eğitimi ölü bedenler ve ölüm hakkındaki ön
yargılardan kurtulmak açısından yarar sağlar.” sorusu için
tespit edildi (p=0,037).
Sonuç: Sağlık eğitiminde kadavranın yeri, anatomide
kadavra pratiklerinin öğrenmedeki etkisi; sağlık bilimleri
fakültesi öğrencileri tarafından değerli bulunmuştur.
Kadavra uygulamalarında öğrencilerin kadavra hakkında
ders dışı sorularının neler olabileceği tespit edilmiştir. Geri
bildirimlerin dikkate alınmasının ve değerlendirilmesinin
anatomi eğitimine katkı sağlayacağını düşünmekteyiz.
Anahtar Sözcükler: Anatomi Eğitimi, Kadavra, Geri
Bildirim.