11. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, İstanbul, Türkiye, 12 - 14 Ekim 2020, ss.1
Giriş: Üniversitemiz Tıp Fakültesi’nde kuruluştan itibaren Program
Değerlendirme çalışmaları yürütülmektedir. Program değerlendirmenin yeniden
yapılandırılması amacıyla bir Program Değerlendirme Stratejik planı
oluşturulmuştur. Üniversitemiz Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi
Programı Değerlendirme Stratejisi Tıp Eğitimi Programının gelişimini sürekli ve
etkin olarak değerlendirecek ve destekleyecek yapının kurulması ve
yürütülmesini hedeflemektedir. Bu plana bağlı kalınarak yapılan çalışmalar
sonucunda, geliştirilerek uygulamaya konan yeni süreç, mezuniyet öncesi tıp
fakültesi eğitim programının değerlendirilmesinde etkin olarak kullanılmakta ve
sürekli geliştirilmektedir. Uygulanan program değerlendirme stratejisinin
sürekli yenilenen ve gelişen bir tıp eğitimi programını destekleyecek nitelikte
olması öncelikli hedeftir. Program Değerlendirme Stratejisi gelişmesini
sürdürmüş ve 2019-2020 Eğitim Öğretim yılından itibaren son hali ile
uygulanmaktadır. Mezuniyet öncesi tıp fakültesi eğitim programında kullanılan
stratejik plan, temel olarak dünyada yaygın olarak kullanılan iki modeli baz
almaktadır. Bu modellerden Stufflebeam’in geliştirmiş olduğu bağlam (context),
girdi (input), süreç (process) ve ürün (product) (CIPP) modeli ve Kirkpatrick’in
geliştirmiş olduğu reaksiyon, öğrenme, transfer ve sonuçlar (etki) modelidir.
Amaç: Bu çalışma, Tıp Fakültesi mezuniyet öncesi eğitim programı
değerlendirme stratejisinin bir uygulama örneği olarak tanıtılması amaçlanmaktadır.
Yöntem: Uygulanmakta olan, mezuniyet öncesi tıp eğitimi program
değerlendirme modelinde; temel olarak program yapısı, süreçleri ve çıktıları
temel alınarak değerlendirme yapılmaktadır. Kullanılan veri kaynakları
belirlenmiş ve programın değerlendirme süreci iş akış şemaları oluşturulmuştur.
Buna göre, eğitim süreci içerisinde kurullardan ve stajlardan, öğretim üyesi ve
öğrenci geri bildirimlerini,
öğrencilerin başarı düzeyleri ve performanslarına yönelik verileri ve
eğitim ile ilgili kurulların değerlendirmelerini ve süreç içerisinde
gözlemlenen her türlü değişim ve gelişimi içeren raporlar düzenli olarak ve tarif
edilen standartlara bağlı kalınarak raporlanmaktadır. Süreç, Program
Değerlendirme Komisyonu’nun gözetiminde eğitim program yöneticileri tarafından
yürütülmektedir.
Paydaş katılımı ile yürütülen eğitim değerlendirme toplantıları ve etkin ve
şeffaf raporlama uygulanmakta olan sistemin temelini oluşturmaktadır.
Sonuç: Mezuniyet öncesi tıp eğitiminin tüm bileşenleri ve
çıktıları, program değerlendirme süreci iş akışına bağlı kalınarak aktif olarak
takip edilmektedir. Fakültemiz eğitim programının değerlendirilmesi süreci,
sürekli değerlendirilmesi ve geliştirilmesi gereken bir süreçtir. Özellikle
kurumun ihtiyaçları ve öncelikleri doğrultusunda geliştirilerek kuruma özel
olarak yapılandırılan ve sürekli gelişimi hedefleyen ve destekleyen program
değerlendirme süreçlerinin kurum tarafından kabul edilerek desteklenme
düzeyinin daha yüksek olduğu gözlemlenmektedir.