Sağlık Akademisyenleri Dergisi , cilt.12, sa.1, ss.106-116, 2025 (Hakemli Dergi)
ÖZ Amaç: Bu araştırma ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi alan son sınıf hemşirelik öğrencilerinin, bir devlet hastanesindeki genel hasta servislerinde fiziksel hastalığı olan bireylere verilen psikososyal bakımla ilgili klinik uygulamaları sırasındaki deneyimlerinin ortaya konulması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yöntem: Araştırma, fenomenolojik (olgu bilim) yaklaşım doğrultusunda, amaçlı örnekleme yöntemi ile, benzeşik (homojen) örnekleme kullanılarak yürütüldü. Araştırma evrenini, İstanbul’da bir vakıf üniversitesinde ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi alan ve klinik uygulamasını bir eğitim araştırma hastanesindeki genel hasta servislerinde gerçekleştiren 36 öğrenci, örneklemini ise gönüllü 17 öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri, sosyodemografik veriler ve odak grup görüşmelerinde uzman görüşü doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış sorularla toplandı. Görüşmeler araştırmacılar tarafından 2 oturumda çevrimiçi gerçekleştirildi. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi kullanıldı. Bulgular: Araştırmada “psikososyal bakımın anlamı”, “psikososyal bakımda engeller”, “öğrenci öz değerlendirmeleri” ve “psikososyal bakımın geliştirilmesi için öneriler” olarak, 4 ana tema belirlendi. Temaların kendi içlerinde alt temaları ortaya çıkarıldı. Sonuç: Öğrenciler, psikososyal bakımı bütüncül bakım olarak tanımlamış, hemşirelerin psikososyal bakıma ilişkin tutumları (ön yargıları) ve çalışma koşulları nedeniyle (iş yükü, hasta sayısı fazlalılığı) psikososyal bakım veremediklerini iletmiş, hastayı tüm boyutlarıyla ele almayı öğrendiklerini, iletişim becerilerini geliştirdiklerini, hemşirelik eğitiminde ve mezuniyet sonrası eğitimde psikososyal bakım konusunda özellikle simülasyona dayalı eğitimlerin yapılması ve denetimlerin olması gerektiğini, ifade etti. Fiziksel hastalık sürecindeki hastaların, psikososyal gereksinimlerinin ele alınması bakım kalitesinin artmasında önem taşıdığı için, psikososyal bakımın lisans eğitimi ve mezuniyet sonrası dönemde ele alınması önerilmektedir.