2. Uluslararası Hemşirelik Eğitiminin Geleceği Kongresi, Ankara, Türkiye, 17 - 19 Eylül 2025, ss.1, (Özet Bildiri)
Öğrenci Hemşirelerin Akran
Destekli Simülasyona Dayalı Öğrenme Deneyimlerinin Değerlendirilmesi
Giriş ve Amaç
Simülasyona dayalı öğrenme
deneyimlerinim yaygınlaşması ile beraber bazı yenilikçi yaklaşımlar da bu
öğrenme deneyiminin entegre edilmeye başlanmıştır. Bunlardan biri de akran
destekli öğrenme modelidir. Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin akran
destekli simülasyona dayalı öğrenme deneyimi ile klasik simülasyona dayalı
öğrenme deneyimi açısından memnuniyet, özgüven, simülasyon tasarımı algısı ve
eğitim uygulamalarına yönelik sonuçlarının karşılaştırılması amaçlandı.
Gereç ve Yöntem
Bir vakıf üniversitesinin 2. ve
4. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilen çalışma eş değer olmayan kontrol
gruplu yarı deneysel yapıdadır. Çalışmada 151 hemşirelik öğrencisinin katılımı
ile cerrahi süreçte hasta güvenliği konulu 3 farklı hikâye çerçevesinde eğitim
simülasyonları tasarlandı. Araştırmada örneklem büyüklüğü hesaplamasına
gidilmeden mevcut öğrenciler evreni (N=334), kriterlere uyan ve katılmayı kabul
eden öğrenciler örneklemi oluşturdu (n=151). Verilerin toplanmasında “Öğrenmede
Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği, Simülasyon Tasarım Ölçeği ve Eğitim
Uygulamaları Anketi” kullanıldı.
Bulgular
Klasik simülasyonda akran
rehberler akran öğrenenlere kıyasla daha yüksek “memnuniyet” ve “özgüven”
puanları alırken akran destekli simülasyon uygulamasında bu fark anlamlılığını
yitirdi.
Klasik simülasyonda akran
rehberler akran öğrenenlere kıyasla daha yüksek toplam Simülasyon Tasarım
Ölçeği puanlarına sahiptir. Özellikle “Problem Çözme” ve “Hedefler ve Bilgi”
alt boyutlarında anlamlı fark gözlenmedi (p<0.05). Ancak akran destekli
simülasyonda bu fark anlamlı düzeyde kayboldu, sınıf farkı istatistiksel olarak
anlamlı olmadı (p>0.05)
Eğitim Uygulamaları Anketi toplam
puanlarında akran rehber öğrenciler klasik simülasyon ortamında akran
öğrenenlerden anlamlı olarak yüksek puanlar aldı. Fakat akran destekli
simülasyonda puanlar birbirine yaklaşmış, fark istatistiksel olarak anlamlılığa
ulaşmadı.
Sonuç
Akran destekli öğrenme, alt sınıf
öğrencilerin memnuniyet, özgüven ve algılanan öğrenme kalitesi üzerinde olumlu
etkiler yaratmış, sınıflar arası farklılıkları azaltarak öğrenme ortamında daha
dengeli bir yapı oluşturmuştur. Ancak deneyimin özgüven ve hedef belirleme gibi
alanlardaki rolü göz ardı edilmemelidir. Bu nedenle, akran destekli öğrenme
modelleri klasik eğitim yöntemlerinin tamamlayıcısı olarak kullanılmalı, üst
sınıf öğrencilerinin mentorluk becerileri geliştirilerek bu süreçte aktif rol
almaları sağlanmalıdır.
Anahtar Kelimeler
Akran destekli öğrenme, hemşirelik,
öğrenme deneyimi, simülasyon eğitimi
Evaluation of Nursing
Students’ Peer-Assisted Simulation-Based Learning Experiences
Introduction and Aim
With the expansion of simulation-based
learning in nursing education, innovative approaches have emerged, including
the peer-assisted learning model. This study aimed to compare nursing students’
experiences in peer-assisted versus traditional simulation-based learning in
terms of satisfaction, self-confidence, perceptions of simulation design, and
evaluation of educational practices.
Materials and Methods
This quasi-experimental study
with a nonequivalent control group design was conducted with second- and
fourth-year students at a foundation university. A total of 151 nursing
students participated in simulation scenarios developed around three clinical
cases focusing on patient safety in surgical care. Instead of sample size
calculation, the accessible population (N=334) was used, and those who met
inclusion criteria and consented formed the sample. Data were collected using
the Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale, the Simulation
Design Scale, and the Educational Practices Questionnaire.
Results
In traditional simulations, peer
leaders reported significantly higher satisfaction and self-confidence scores
than peer learners. However, these differences diminished in the peer-assisted
model. Similarly, peer leaders in traditional simulations scored higher on the
Simulation Design Scale, particularly in “Problem Solving” and “Objectives and
Information” subscales, whereas these differences were not significant in the
peer-assisted group (p>0.05). On the Educational Practices Questionnaire,
peer leaders achieved higher scores than peer learners in the traditional
setting, but the gap disappeared in the peer-assisted model.
Conclusion
Peer-assisted learning positively
influenced lower-level students’ satisfaction, self-confidence, and perceived
learning quality, reducing class-based disparities and creating a more balanced
learning environment. Nevertheless, the roles of self-confidence and
goal-setting should not be overlooked. Peer-assisted models should therefore
complement traditional methods, with upper-level students actively engaged in
mentoring to further enhance their leadership and facilitation skills.
Keywords
Learning experience, nursing, simulation
education, peer-assisted learning,