Çevrimiçi Eğitimde Beceri Öğretimi Örneği: "Beceri Eğitim Kiti" Kullanılarak İntramüsküler Enjeksiyon Öğretimi


Uğur E., Karabacak Ü., Yıldız Çelik H., Demiray T.

1. Uluslararası Hemşirelik Eğitiminde Program Geliştirme Kongresi, İzmir, Türkiye, 16 - 18 Aralık 2021, ss.43

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.43
  • Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hemşirelik, teorik eğitimin yanı sıra yoğun bir beceri öğretimini içermektedir. Pandeminin ilanından sonra başlayan uzaktan eğitim sürecinde, beceri öğretimini fiziksel olarak sürdürmede yaşanan kısıtlılıklar nedeniyle hemşirelik okulları farklı çözüm arayışları içerisine girdiler. Bu çalışmada, bir vakıf üniversitesi hemşirelik lisans programında Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar dersinde psikomotor beceri öğretimi amacıyla oluşturulan “Beceri Eğitim Kiti” ve bu kit aracılığı ile gerçekleştirilen im enjeksiyon uygulaması öğretimi örneğinin aktarılması amaçlandı. Pandeminin ilk dalgası sonrasında, 2020-2021 eğitim öğretim yılında evlerinden çevrimiçi eğitime devam edecek öğrencilerle psikomotor beceri öğretiminin sürdürülebilmesi amacıyla Hemşirelik Esasları A.D. bünyesinde laboratuvar ders konuları incelenerek beceriler, laboratuvar ortamında ve çevrimiçi sürdürülebilecekler olarak gruplandı. Çevrimiçi sürdürülecek uygulamalar için malzeme listesi oluşturuldu. Malzemeler temin edilerek her beceri protokolü için ayrı şekilde paketlendi ve eğitim kiti oluşturuldu. Enjeksiyon uygulamalarının gerçekleştirilebilmesi için ayrıca üniversitenin Biyotasarım Merkezi işbirliğinde kalın sünger materyalden bir enjeksiyon pedi oluşturularak beceri eğitim kitlerine konuldu ve kitler öğrencilerin evlerine kargoyla gönderildi. Dersin teorik bölümü tamamlandıktan sonra laboratuvar saatinde dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından beceri uygulaması demonstrasyon yöntemi ile anlatıldı. Ardından sınıf çevrimiçi eğitim platformunda küçük gruplara ayrılarak öğretim elemanları gözetiminde birebir intramüsküler beceri uygulaması gerçekleştirmeleri istendi ve anında geri bildirim verildi. Kitlerdeki malzemeler ile öğrencilerin dönem içerisinde tekrarlı olarak uygulama yapması sağlandı. Dönem sonunda kitler kullanılarak kontrol listeleri üzerinden beceri değerlendirmesi yapıldı. Değerlendirmede öğrencilerin beceri puanları ortalaması 82,31 olarak belirlendi. Beceri kontrol listeleri incelendiğinde öğrencilerin en fazla atladıkları basamakların hastayı reaksiyon açısından izleme, enjeksiyondan önce hastaya derin nefes almasını söyleme ve işlem sonrasında hastaya rahat bir pozisyon verme olduğu görüldü. Uygulamalar sırasında herhangi bir güvenlik sorunu yaşanmadı. Bu deneyim sonucunda, iyi yapılandırılmış bir planlama ile im enjeksiyon becerisi öğretiminde “Beceri Eğitim Kiti” uygulamasının zorunlu durumlarda çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılabileceği ve yüz yüze eğitimde ise öğrenmeyi destekleyici bir yöntem olarak yararlanılabileceği belirlendi.

Anahtar Kelimeler: beceri öğretimi, hemşirelik eğitimi, intramüsküler enjeksiyon, çevrimiçi eğitim