Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt.8, sa.3, ss.538-555, 2021 (Hakemli Dergi)
Amaç: Mevcut çalışmada Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümünde (FTR) senkron olarak verilen ve teorik
ağırlığı yüksek olan dersler arasından seçilen altı dersin yüz yüze eğitimle veya senkron çevrim içi eğitimle
verilmesinin algılanan öğrenim çıktılarına (AÖÇ) olan etkisinin karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi FTR bölümünde okuyan 18-25 yaş arası
öğrenciler (n=215, 120 kadın, 95 erkek) çalışmaya katılım sağlamıştır. Teorik ağırlığı yüksek olan altı dersin
AÖÇ Değerlendirme Formu ve Çevrim içi Eğitimden Memnuniyet Anketi dersin son haftasında öğrencilere
doldurtulmuştur.
Bulgular: Derslerin AÖÇ’lerinin çoğunda her iki ders sisteminde de benzer sonuçlar alındığı görülmüştür
(p>0,05). Üçüncü sınıf derslerinden iş ve uğraşı dersi çevrim içi senkron eğitimde, AÖÇ’de daha yüksek puanlar
gözlenirken (p<0,05), fizyoloji ve egzersiz fizyolojisi derslerinin bazı AÖÇ’lerinde yüz yüze eğitiminde daha
yüksek puanlar aldığı saptanmıştır (p<0,05). Çevrim içi eğitim memnuniyetinin; öğretim elemanının ders
anlatımı ve ders materyali ile orta düzeyde ilişkili olduğu belirlenmiştir (r=0,320-0,534, p<0,01).
Sonuç: FTR’de teorik ağırlıklı derslerin yüz yüze eğitimle veya çevrim içi senkron eğitimle verilmesinin
AÖÇ’lerin çoğunda benzer sonuçlar alındığını göstermiştir. Çevrim içi eğitim memnuniyetinin; öğretim
elemanının ders anlatımı ve ders materyali ile ilişkili olduğu belirlenirken, özellikle COVID-19 pandemisi
sırasındaki zorunlu çevrim içi eğitimle ilgili olarak gelecekte yapılacak daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğu
belirlenmiştir.
Objective: In the present study, it was aimed to compare the effects of six lessons, which were given
synchronously in Physiotherapy and Rehabilitation (PTR) and selected from among the lessons with high
theoretical weight, on the perceived learning outcomes (PLO) of being given with face-to-face or synchronous
online education.
Materials and Methods: Students between the ages of 18-25 studying at Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar
University PTR, participated in the study (n=215, 120 female / 95 male). In the last week of the course, the
students filled out the POP Evaluation Form and the Online Education Satisfaction Questionnaire for the six
courses with high theoretical weight.
Results: For most of the PLO of the lessons, it was observed that similar results were obtained in both lesson
systems (p>0.05). While higher scores were observed in PLO in synchronous education of occupational therapy
lesson online (p<0.05), physiology and exercise physiology lessons were found to have higher scores in face-toface education (p<0.05). In addition, the online education satisfaction was moderately associated with lecture of
the instructor and lesson material (r=0.320-0.534, p<0.01).
Conclusion: It has been shown that similar results were obtained in most of the PLO of giving theoretical
weighted lessons with face-to-face education or online synchronous education, in PTR. While it has been found
that the online education satisfaction was moderately associated with lecture of the instructor and lesson
material, more research is needed in the future, especially regarding compulsory online education during the
COVID-19 pandemic.