Bildiğimiz Akademinin Sonu: Travma Politikası Karşısında Kolektif Hafıza İnşası


Hünler Çidam O. S., Namer Y., Düzen E.

Eğitim Bilim Toplum, cilt.21, sa.81, ss.56-75, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 21 Sayı: 81
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Eğitim Bilim Toplum
  • Sayfa Sayıları: ss.56-75
  • Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu yazıda, bildiğimiz akademinin sonunu hazırlayan etmenler arasında bir travma politikası bulunduğunu tartışmaya açıyoruz. Öteden beri tekrarla maruz kalınan yıkıcı toplumsal olaylar ve akademiye yönelen tasfiye işlemlerinden yola çıkarak bu politikanın izlerini sürüyoruz. Bu değerlendirmeyi Barış Akademisyenleri’ne yönelik tasfiye işlemleri, 15 Temmuz darbe girişimi ve KHK’yla kapatılan üniversite öğrencilerinin deneyimleri üzerinden örnekliyoruz. Travma olgusunu, sadece bireylerdeki yansımalarıyla tanımlamanın olguyu eksik ve kusurlu tanımlamak anlamına geleceğini, kollektif izdüşümleri hesaba katılmaksızın travmaya karşı etkili müdahale ve başaçıkma yaklaşımları geliştirilemeyeceğini öne sürüyoruz. Bir yandan travma yaratan yıkıcı toplumsal olayların kasıtlı olarak kollektif deneyimlenmesinin amaçlandığını, diğer yandan aynı deneyimin bir kollektif hafızaya dönüşmesinin engellenmek istendiğini gözlüyoruz. Özellikle kollektif deneyimlenen travma olgusunun anlaşılmasında, olayların öngörülemez oluşundan çok kontrol edilemez oluşunun önemini vurguluyoruz. Bu vurguyu, yakın geçmişte akademik alanda deneyimlenen kollektif travmalara ilişkin çalışmalar aracılığıyla, olgunun tanımına dahil etmeye çalışıyoruz. Kollektif hafıza oluşturma ve tutmanın, travma politikasının yol açtığı olumsuz etkilere karşı onarıcı yaklaşımlar geliştirmenin başat yolu olacağını öneriyoruz. Kollektif üretilmeyen müdahale süreçlerinin iyileştirici ve geliştirici etkisinin sınırlı kalacağını ve hayata geçirilmesinin aksayacağını öngörüyoruz. Akademinin yeniden kurulmasının veya bilinenin ötesinde bir akademinin var edilmesinin, kollektif deneyimlenen travmaların kollektif hafızasının kurulması ve tutulmasıyla mümkün olacağını öne sürüyoruz.