Hemşireliğe Özgü Bakım Kalite Göstergeleri: Çok Merkezli Analiz


Pamir Aksoy N. A.

4. ULUSLARARASI 12. ULUSAL TÜRK CERRAHİ VE AMELİYATHANE HEMŞİRELİĞİ KONGRESİ , Antalya, Türkiye, 13 - 16 Ocak 2022, ss.534

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.534
  • Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET Giriş: Hemşireliğe özgü göstergeler, hemşirelik uygulamalarından etkilenen hasta çıktılarını tanımlamak üzere kullanılmaktadır. Bakım ortamının yapısını ve bakım sürecini tanımlarlar. Hemşirelikle sınırlı, hemşireliğe özgüdürler ve bakım kalitesinin diğer tıbbi göstergelerinden ayrılırlar. Hemşirelik bakımına özgü kalite göstergelerinin kullanımı, dikkatlerin hasta bakım kalitesi ve güvenliğine odaklanmasına ve sunulan bakımın sonuçlarının ölçülmesine; hasta güvenliğin iyileşmesi ve karar vermeyi destekleyecek bilginin geliştirilmesi yoluyla işgücü planlaması yapılmasına yardım eder. Amaç: Bu çalışma, Türkiye’de özel bir sağlık grubunun hastanelerinde izlenmekte olan hemşireliğe özgü kalite göstergelerinin belirlenmesi ve bu göstergelerin hemşire profili ile ilişkilendirilmesi amacıyla gerçekleştirildi. Gereç ve Yöntem: Bu tanımlayıcı araştırma, 2019- 2020 yılında, bir özel hastane grubunda yürütüldü. Örneklemi 2015-2016-2017 yıllarında izlenen hemşireliğe özgü kalite göstergeleri oluşturdu. Veriler dijital ortamda arşivlenmekte olan kurum kayıtları taranarak, veri toplama formu aracılığıyla toplandı, MedCalc programında analiz edildi. Bulgular: Hemşirelerin eğitim durumlarına göre dağılımları incelendiğinde, çoğunluğunun sağlık meslek lisesi mezunu olduğu (yüzde 51), yüksek lisans mezunu hemşirelerin oranının yüzde 6 olduğu belirlendi. Hemşirelerin işe giriş tarihleri baz alınarak yapılan hesaplamada, kurumda çalışma süresi ortalamaları 41,44 ±12,01 ay olarak bulundu. Hasta başına harcanan süre ortalaması 357±170 dk olarak hesaplandı. Hemşirelerin lisans/yüksek lisans mezunu olması durumda trombofilebit gelişiminin daha az olduğu, hasta düşmesi veya trombofilebit gelişiminin olmadığı grupta hastaların bakımdan duyduğu memnuniyet puanlarının, hasta düşmesi veya trombofilebit gelişiminin olduğu gruptaki bakımdan duyulan memnuniyet puanlarından yüksek olduğu, hastanelerde ortalama yatış günü arttıkça, basınç yarası ve hasta düşmesi oranının arttığı ve hasta memnuniyetinin azaldığı, hemşire memnuniyet puanı ile hemşirelerin ortalama çalışma süresi arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde, hemşire çalışma süresi ile hastaların bakımdan duydukları memnuniyet arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde, hemşire devir oranı ile hemşire çalışma süresi arasında ise negatif yönlü orta düzeyde istatistiksel anlamlı korelasyon olduğu belirlendi. Sonuç ve Öneriler: Hasta sayısı ve yatış günü arttıkça, oransal olarak istenmeyen (advers) olayların görülme sıklığının artması, özellikle yönetici hemşirelerin kadro planlama ve kliniğin yönetimi açısından proaktif davranabilmeleri için, risk altındaki hastaları tanımlamak, hastane politikalarına uyumu ölçmek, en iyi uygulama girişimlerinin etkinliğini değerlendirmek üzere hemşireliğe duyarlı göstergelerin izlenmesi gerektiğini göstermektedir. Hasta güvenliğinin iyileştirilmesi için; çalışma ortamının iyileştirilmesi, hemşire personel düzeylerinin artırılması ve hemşirelerin doğrudan hasta bakımına daha fazla zaman ayırabilmeleri için gerekli planlamaların yapılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: hemşirelik, bakım kalitesi, kalite göstergesi, hemşireliğe özgü gösterge