GASTRODİPLOMASİYE DAİR SEÇKİ YAZILAR 3, Gülşen Bayat - Binali Kılıç, Editör, Detay Yayıncılık, İstanbul, ss.45-56, 2025
Ulusal ve yerel lezzetler ulusal
kültürün en önemli yapı taşlarından biridir. Ulus markasının oluşturulması ve
millete ait kültürel mirasın tanıtımı noktasında lezzet unsurunun kullanılması
daha geniş kitlelerin ilgisini çekerek belirlenen hedefe ulaşılmasına imkan
sağlamaktadır. Gastrodiplomasi kavramı küreselleşme, medya ve iletişim alanında
meydana gelen gelişmeler ve uluslararası politikada yumuşak gücün etkisinin
artmasıyla beraber öne çıkmıştır ve devletler tarafından gastrodiplomasi
çalışmalarına verilen önem gün geçtikçe artmaya devam etmektedir.
Restoran derecelendirme sistemleri, ulusal
mutfakların küresel bağlamda tanıtılması ve prestij kazanması noktasında önemli
unsurlardır. Fransız Michelin firması tarafından ortaya çıkarılan ve çok sayıda
ülkede verdiği yıldızlar aracılığıyla restoranları derecelendiren Michelin
Rehberi, uluslararası anlamda en bilinen ve en prestijli restoran
derecelendirme sistemidir. Bir ülkenin restoran ve şeflerinin Michelin yıldızı
sahibi olması, ülkenin gastrodiplomasi çalışmalarına gerek ülke mutfağının
tanıtımı gerekse kalite standartlarının sertifikasyonu açısından büyük katkı
sağlamaktadır.
Yüz yıldan uzun süredir başta Avrupa olmak üzere
dünyanın dört bir yanında restoranları derecelendirmekte olan Michelin Rehberi,
Türkiye’de oldukça yakın bir tarihte faaliyete geçmiş olmasına rağmen her yıl
rehbere yeni restoranlar eklenmektedir. Bu durum Türkiye’nin uluslararası
ilişkilerde yumuşak güç potansiyeline katkı sağlamaktadır.