MİCHELİN REHBERİNİN GASTRODİPLOMASİ VE ULUSAL MUTFAKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ


Eker M., Koyuncuoğlu Eker İ.

GASTRODİPLOMASİYE DAİR SEÇKİ YAZILAR 3, Gülşen Bayat - Binali Kılıç, Editör, Detay Yayıncılık, İstanbul, ss.45-56, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: Detay Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.45-56
  • Editörler: Gülşen Bayat - Binali Kılıç, Editör
  • Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ulusal ve yerel lezzetler ulusal kültürün en önemli yapı taşlarından biridir. Ulus markasının oluşturulması ve millete ait kültürel mirasın tanıtımı noktasında lezzet unsurunun kullanılması daha geniş kitlelerin ilgisini çekerek belirlenen hedefe ulaşılmasına imkan sağlamaktadır. Gastrodiplomasi kavramı küreselleşme, medya ve iletişim alanında meydana gelen gelişmeler ve uluslararası politikada yumuşak gücün etkisinin artmasıyla beraber öne çıkmıştır ve devletler tarafından gastrodiplomasi çalışmalarına verilen önem gün geçtikçe artmaya devam etmektedir.

Restoran derecelendirme sistemleri, ulusal mutfakların küresel bağlamda tanıtılması ve prestij kazanması noktasında önemli unsurlardır. Fransız Michelin firması tarafından ortaya çıkarılan ve çok sayıda ülkede verdiği yıldızlar aracılığıyla restoranları derecelendiren Michelin Rehberi, uluslararası anlamda en bilinen ve en prestijli restoran derecelendirme sistemidir. Bir ülkenin restoran ve şeflerinin Michelin yıldızı sahibi olması, ülkenin gastrodiplomasi çalışmalarına gerek ülke mutfağının tanıtımı gerekse kalite standartlarının sertifikasyonu açısından büyük katkı sağlamaktadır.

Yüz yıldan uzun süredir başta Avrupa olmak üzere dünyanın dört bir yanında restoranları derecelendirmekte olan Michelin Rehberi, Türkiye’de oldukça yakın bir tarihte faaliyete geçmiş olmasına rağmen her yıl rehbere yeni restoranlar eklenmektedir. Bu durum Türkiye’nin uluslararası ilişkilerde yumuşak güç potansiyeline katkı sağlamaktadır.