Global Media Journal, cilt.4, sa.7, ss.97-117, 2013 (Hakemli Dergi)
Bu makale, Milliyet ve Cumhuriyet gazetelerinin 1968 ve 1970 yılları arasındaki basımlarını dikkate
alarak Türk halkının henüz tanışmakta olduğu yeni iletişim teknolojisi olan televizyon vasıtasıyla Türk
siyasi otoritelerinin nasıl bir görüntü yaratma çabası içinde olduklarını incelemektedir. Makalede
savunulan fikir, Türkiye’de televizyonculuğa dair ilk denemelerin modernleşme, kalkınmacılık ve
1960’lar-1970’lerin tüketimciliğinin ideallerini göstermekte olduğu ve aynı zamanda hızlı
kentleşmenin yarattığı düzensizliklere ek olarak yeni ortaya çıkan gençlik hareketlerinin de yatıştırılıp
ılımlı hale getirilmesi amacına da hizmet ettiğidir.
Through the analysis of two newspapers, Milliyet and Cumhuriyet, focusing on the period between
1968 and 1970, this article aims to present the image-making of the Turkish political authorities by
making use of the television, the new communicative technology, with which Turkish people meet.
The idea defended in the article is that the first experiences of television broadcasting in Turkey
illustrated the ideals of modernization, developmentalism and consumerism of the 1960s-1970s and
served to pacify and moderate the newly arising political youth movements in addition to the disorders
caused by rapid urbanization.