THE INTRODUCTION OF TELEVISION BROADCASTING IN TURKEY AND ITS REFLECTIONS IN THE PRINTED PRESS (1968 - 1970)


İlikan Rasimoğlu C. G.

Global Media Journal, vol.4, no.7, pp.97-117, 2013 (National Refreed University Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 4 Issue: 7
  • Publication Date: 2013
  • Title of Journal : Global Media Journal
  • Page Numbers: pp.97-117

Abstract

Through the analysis of two newspapers, Milliyet and Cumhuriyet, focusing on the period between 1968 and 1970, this article aims to present the image-making of the Turkish political authorities by making use of the television, the new communicative technology, with which Turkish people meet. The idea defended in the article is that the first experiences of television broadcasting in Turkey illustrated the ideals of modernization, developmentalism and consumerism of the 1960s-1970s and served to pacify and moderate the newly arising political youth movements in addition to the disorders caused by rapid urbanization.

Bu makale, Milliyet ve Cumhuriyet gazetelerinin 1968 ve 1970 yılları arasındaki basımlarını dikkate alarak Türk halkının henüz tanışmakta olduğu yeni iletişim teknolojisi olan televizyon vasıtasıyla Türk siyasi otoritelerinin nasıl bir görüntü yaratma çabası içinde olduklarını incelemektedir. Makalede savunulan fikir, Türkiye’de televizyonculuğa dair ilk denemelerin modernleşme, kalkınmacılık ve 1960’lar-1970’lerin tüketimciliğinin ideallerini göstermekte olduğu ve aynı zamanda hızlı kentleşmenin yarattığı düzensizliklere ek olarak yeni ortaya çıkan gençlik hareketlerinin de yatıştırılıp ılımlı hale getirilmesi amacına da hizmet ettiğidir.