YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN KURUM İÇİ İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ


Creative Commons License

Güney Şimşek İ.

İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.16, sa.2, ss.265-283, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

ÖZ Yaparak ve yaşayarak öğrenme ilkesine dayalı çağdaş bir öğretim yöntemi ve kendi ögelerine sahip bir sanat alanı olan yaratıcı drama, katılımcıların kendi yaşam deneyimlerinden yola çıkarak belirli bir kazanım doğrultusunda çeşitli tekniklerden yararlandığı, grup dinamiğine bağlı bir oyunlaştırmayı ifade eder. Yaratıcı drama etkinliklerinin en önemli kazanımları, bireyin kendini tanımasına, farkındalığını ve empati duygusunu geliştirmesine, ekip olma, işbirliği yapabilme ve iletişim becerilerine katkı sağlamasıdır. Bu araştırmada bir yöntem olarak yaratıcı dramanın sosyal ve mesleki alanlardaki becerilere yönelik katkılarını anlamak ve günümüzde giderek daha fazla önem kazanan kurum kültürüne etkisine odaklanmak amaçlanmıştır. Bu amaçla Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi çalışanlarına yönelik düzenlenmiş Yaratıcı Drama ile Yaşantı Atölyesi’ne gönüllü olarak katılmış akademik ve idari personelden bilimsel araştırmaya destek olmak isteyen 11 kişinin onayı alınarak çalışma yürütülmüştür. Acıbadem Üniversitesi Tıbbi Araştırmalar Etik Kurulu onayı alınan çalışma, betimsel nitelikte olup veri toplama aracı olarak açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Birbiri ile ilişkisi olduğu tespit edilen veriler, doğrudan alıntılarla örneklendirilmiş ve literatür doğrultusunda belirli temalar çerçevesince bir araya getirilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda bir katılımcı hariç tüm katılımcılar ilk defa yaratıcı drama çalışmasına katıldıklarını belirtmiştir. Katılımcıların tamamı yaratıcı drama ile yaşantı atölyesine dair olumlu duygu ve deneyimlerini dile getirmiş, yaratıcı drama etkinliklerinin kurum içi iletişimi güçlendirerek kurum kültürüne olumlu katkı sağlama potansiyelini vurgulamıştır. Türkçe literatür tarandığında yetişkin dramanın kurum içi iletişim aracı olarak kullanımını değerlendirerek çalışanların sosyal ve mesleki yaşantılarına olan katkılarıyla beraber kurum kültürüne etkisini araştıran çalışmalara rastlanmaması nedeniyle çalışma ile alanyazına katkı sağlanması ve iş dünyasına program örneği sunulması hedeflenmiştir. Anahtar Kelimeler: Yaratıcı Drama, Yetişkin Drama, Drama, Kurum İçi İletişim, Kurum Kültürü. 

ABSTRACT Creative drama is a contemporary teaching method based on the principle of learning by doing and experiencing. Thereby participants benefit from various techniques based on their own life experiences. Through dramatization based on group dynamics, creative drama activities contribute to the individual’s self-knowledge, awareness and empathy, teamwork, communication and collaboration skills. This study aims to understand the effects of creative drama on social and professional skills and on organizational culture, which is becoming increasingly important today. This study is based on qualitative research in which an open-ended questionnaire was used for data collection. The data obtained from 11 employees who voluntarily participated in the creative drama workshops organized for the staff of Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University was analyzed with the content analysis technique. All the participants except one attended a drama activity for the first time. Overall, the analysis shows the potential of creative drama activities to contribute positively to the corporate culture by strengthening internal communication. Since there are almost no studies investigating the effects of adult drama on corporate culture, the study reveals both academic and sectoral benefits. Keywords: Creative Drama, Adult Drama, Drama, Internal Communication, Corporate Culture.