İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.16, sa.2, ss.265-283, 2024 (Hakemli Dergi)
ÖZ
Yaparak ve yaşayarak öğrenme ilkesine dayalı çağdaş bir öğretim yöntemi ve
kendi ögelerine sahip bir sanat alanı olan yaratıcı drama, katılımcıların kendi
yaşam deneyimlerinden yola çıkarak belirli bir kazanım doğrultusunda çeşitli
tekniklerden yararlandığı, grup dinamiğine bağlı bir oyunlaştırmayı ifade eder.
Yaratıcı drama etkinliklerinin en önemli kazanımları, bireyin kendini tanımasına,
farkındalığını ve empati duygusunu geliştirmesine, ekip olma, işbirliği yapabilme
ve iletişim becerilerine katkı sağlamasıdır. Bu araştırmada bir yöntem olarak
yaratıcı dramanın sosyal ve mesleki alanlardaki becerilere yönelik katkılarını anlamak ve günümüzde giderek daha fazla önem kazanan kurum kültürüne etkisine
odaklanmak amaçlanmıştır. Bu amaçla Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi çalışanlarına yönelik düzenlenmiş Yaratıcı Drama ile Yaşantı Atölyesi’ne gönüllü olarak katılmış akademik ve idari personelden bilimsel araştırmaya destek
olmak isteyen 11 kişinin onayı alınarak çalışma yürütülmüştür. Acıbadem Üniversitesi Tıbbi Araştırmalar Etik Kurulu onayı alınan çalışma, betimsel nitelikte
olup veri toplama aracı olarak açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Birbiri ile ilişkisi olduğu tespit edilen veriler, doğrudan alıntılarla örneklendirilmiş ve literatür
doğrultusunda belirli temalar çerçevesince bir araya getirilerek yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda bir katılımcı hariç tüm katılımcılar ilk defa yaratıcı drama çalışmasına katıldıklarını belirtmiştir. Katılımcıların tamamı yaratıcı drama
ile yaşantı atölyesine dair olumlu duygu ve deneyimlerini dile getirmiş, yaratıcı
drama etkinliklerinin kurum içi iletişimi güçlendirerek kurum kültürüne olumlu
katkı sağlama potansiyelini vurgulamıştır. Türkçe literatür tarandığında yetişkin
dramanın kurum içi iletişim aracı olarak kullanımını değerlendirerek çalışanların
sosyal ve mesleki yaşantılarına olan katkılarıyla beraber kurum kültürüne etkisini
araştıran çalışmalara rastlanmaması nedeniyle çalışma ile alanyazına katkı sağlanması ve iş dünyasına program örneği sunulması hedeflenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Yaratıcı Drama, Yetişkin Drama, Drama, Kurum İçi İletişim,
Kurum Kültürü.
ABSTRACT
Creative drama is a contemporary teaching method based on the principle of
learning by doing and experiencing. Thereby participants benefit from various
techniques based on their own life experiences. Through dramatization based
on group dynamics, creative drama activities contribute to the individual’s
self-knowledge, awareness and empathy, teamwork, communication and
collaboration skills. This study aims to understand the effects of creative drama
on social and professional skills and on organizational culture, which is becoming
increasingly important today. This study is based on qualitative research in
which an open-ended questionnaire was used for data collection. The data
obtained from 11 employees who voluntarily participated in the creative drama
workshops organized for the staff of Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University
was analyzed with the content analysis technique. All the participants except
one attended a drama activity for the first time. Overall, the analysis shows the
potential of creative drama activities to contribute positively to the corporate
culture by strengthening internal communication. Since there are almost no
studies investigating the effects of adult drama on corporate culture, the study
reveals both academic and sectoral benefits.
Keywords: Creative Drama, Adult Drama, Drama, Internal Communication,
Corporate Culture.