ICHES Uluslararası İnsanı Bilimler ve Eğitim Bilimleri Kongresi Ege Üniversitesi , İzmir, Türkiye, 8 - 10 Kasım 2019, ss.104, (Özet Bildiri)
116K245 kodu ile TÜBİTAK COST tarafından desteklenen “Kuşaklararası Dayanışmanın Aile ve
Okul Bileşenlerine Etkisi” isimli projenin bir bölümü olarak yürütülen bu araştırmanın amacı,
öğretmen görüşlerine göre öğrencilerin ve ailelerinin kuşaklararası dayanışma düzeylerinin okula ve
dolayısıyla eğitime yansıyan yönlerinin ortaya çıkarılması ve araştırılmasıdır. Günümüzde yaşam
süresinin artmış olmasının yanı sıra geleneksel aile yapılarından çekirdek ailelere yönelik bir eğilim
söz konusudur. Yaşam süresinin artması farklı kuşakların birbirleriyle temasına mümkün kılarken
özellikle aile büyüklerinden ayrı yaşayan çekirdek ailelerde bu temasın daha sınırlı olduğu
gözlenmektedir. Demografik değişimler olarak değerlendirilebilecek bu ve benzeri durumların
yetişkinler ve genç kuşaklar üzerindeki etkilerinin gün yüzüne çıkartılma ihtiyacı hissedilmektedir.
Günümüzde toplum ve eğitim araştırmacıları benzer konular üzerine eğilmektedir. Mevcut
araştırmanın alanyazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Nitel yöntemin fenomenoloji deseni ile
kurgulanmış bu araştırmada, çalışma grubu İstanbul ilinde farklı ilçelerde ortaokul ve lise düzeyinde
görev yapan öğretmenlerden seçilmiştir. Verilerin toplanmasında uzman görüşleriyle oluşturulmuş
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. 20 ile 60 dakika aralığında süren yüz yüze
görüşmeler esnasında ses kaydı alınmış ve ardından ses kayıtları betimsel analizine tabi tutulmak
üzere transkript edilmiştir. Analiz süreci devam eden verilerin çözümlenmesinde QSR NVIVO 12
programından faydalanılmaktadır. Elde edilen araştırma bulguları kodlar, temalar ve ana temalar
şeklinde kategorilendirilerek araştırma sorularına hizmet etmek üzere sunulmaya çalışılacaktır.
Bildiri esnasında tartışmaya açılacak mevcut bulguların katılımcıların katkılarıyla içeriğinin
geliştirilmesi ve niteliğinin arttırılması planlanmaktadır.