Üniversite Öğrencilerinde Pubbing ve Aleksitimi Düzeyleri, Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Pilot Çalışma


Demiray T., Ok E.

V.Uluslararası Şiddeti Anlamak Kongresi, İstanbul, Türkiye, 9 - 10 Mayıs 2023, ss.54

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.54
  • Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç:İstanbul'da öğrenim gören üniversite öğrencilerinde Pubbing ile Aleksitimi düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir.

Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı tasarımda gerçekleştirilen bu pilot araştırmanın evrenini İstanbul'da öğrenim gören üniversite öğrencileri oluşturdu. Gönüllü olan ve formları eksiksiz dolduran öğrenciler (n=118) örnekleme alındı. Nicel veriler; Kişisel Bilgi Formu, Genel Pubbing Ölçeği (GPÖ) ve Toronto Aleksitimi Ölçeği-20 (TAÖ-20) ile elektronik ortamda toplandı.

Bulgular: Öğrencilerin %87,3’ünün (n=103) kadın olduğu, yaş ortalamasının 21,085±2,344 (18-39) olduğu, %79,2’sinin (n=103), %61’ının (n=72) sağlık bilimleri fakültesi bünyesinde öğrenim gördüğü saptandı. Öğrencilerin 75,4’si (n=89) mobil uygulama olarak en çok Instagram kullandığı, mobil cihazlarda geçirdikleri sürenin 5,30±2,24 (1-15) saat arasında olduğu belirlendi. Öğrencilerin Genel Pubbing Ölçeği (GPÖ) toplam puan ortalamasının 43,75±14,43 (15-86), Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ-20) ise 50,35±13,22 (29-79) bulundu. TAÖ Duyguları Tanımada Güçlük, Duyguları Söze Dökmede Güçlük, Dışa Vuruk Düşünme alt ölçek puan ortalamaları sırasıyla 15,09±6,17, 13,43±4,81, 19,41±3,75 olarak saptandı. Kişilerarası ilişkilerini orta olarak tanımlayan öğrencilerin TAÖ-20 Total (p<0,005), Duyguları Tanımada Güçlük (p<0,005), Duyguları Söze Dökmede Güçlük (p<0,004) alt boyut puan ortalamalarının kişilerarası ilişkilerini iyi/çok iyi olarak tanımlayan öğrencilerden anlamlı olarak farklı olduğu belirlendi. Kişilerarası ilişkilerini orta olarak tanımlayan öğrencilerin Aleksitimi ölçeği puan ortalamaları iyi ve çok iyi tanımlayanlara göre daha yüksek bulundu. Öğrencilerin, GPÖ puan ortalamaları ile TAÖ-20 total ve tüm alt boyutları arasında orta düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu bulundu (p<0,001). Öğrencilerin GPÖ puanları yükseldikçe TAÖ-20 total ve alt boyut puanları da yükselmektedir. Ayrıca öğrencilerin mobil cihazda geçirdiği süre ile GPÖ arasında orta düzeyde ve pozitif yönlü ilişki olduğu bulundu. Öğrencilerin mobil cihazda geçirdiği süre arttıkça GPÖ puanlarının da yükselmektedir.

Sonuç: Üniversite öğrencilerinde mobil cihazlarda geçirilen sürenin fazla olduğu, bu sürecin duygularını tanıma, anlamlandırma ve kişilerarası ilişkilerin yönetilmesi açısından olumsuz bir durum olabileceği düşünülerek, bu yaş grubuna yönelik müdahalelerin yapılması gerektiği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Pubbing, Aleksitimi, Üniversite Öğrencisi