18. Fizyoterapide Gelişmeler Kongresi, Ankara, Türkiye, 8 - 11 Eylül 2022, ss.1, (Özet Bildiri)
Amaç: Çalışmanın amacı, fizyoterapi lisans ve ön lisans öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumları ve çevrimiçi teknolojileri kullanmada öz yeterlilik algılarını karşılaştırmak, tutum ve öz yeterlilik algıları arasında ilişki olup olmadığını incelemektir.
Yöntem: Çalışmaya, 51 lisans (yaşları ortalama 19,39±0,94 yıl), 36 ön lisans (yaşları ortalama 20,39±1,18 yıl) fizyoterapi öğrencisi dahil edildi. Bireylerin e-öğrenmeye karşı tutumları E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği, çevrimiçi teknolojileri kullanma becerisi Çevrimiçi Teknolojilere Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği ile değerlendirildi. Her iki ölçekte, daha yüksek puanlar daha iyi tutum (20-100 puan) ve yeterliliğe (29-145 puan) işaret etmekteydi. Gruplar arasındaki tutum ve öz yeterlilik algılarının karşılaştırılması Mann-Whitney U Testi ile, bireylerin e-öğrenmeye yönelik tutumları ve öz yeterlilik algıları arasındaki ilişki Spearman’ın Korelasyon Testi ile incelendi.
Sonuçlar: Lisans ve ön lisans öğrencilerin e-öğrenmeye yönelik tutum ve öz yeterlilik algı ortalama ve standart sapma değerleri sırasıyla, 56,31±18,74; 58,91±14,49 ve 114±30,77; 123,89±21,07 olarak bulunmuştur. Gruplar arası karşılaştırmada, lisans ve ön lisans öğrencilerin e-öğrenmeye yönelik tutum ve öz yeterlilik algılarının benzer olduğu bulunmuş (p=0,051); tüm öğrencilerin tutum ve öz yeterlilik algı skorlar arasında herhangi bir ilişki olmadığı saptanmıştır (p=0,051; r=0,210). Öğrencilerin yaşlarının artmasıyla çevrim içi teknolojileri kullanmadaki öz yeterlilik algılarının da arttığı belirlenmiştir (p=0,47; r=0,213).
Tartışma: COVID-19 pandemisi sürecinde geçilen çevirim içi öğrenme yöntemleri açısından öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerinin düşük olması, tüm öğrencilerde e-öğrenmeye yönelik tutum ve öz yeterlilik algılarını olumsuz etkilemiş olabilir. Yaş ile öz yeterlilik algısı arasındaki pozitif ilişki, dijital gelişim çağına doğan daha küçük yaş grubunun öz yeterlilik algısı açısından daha yüksek olabileceği beklentisine ters düşmüştür. Bu durum öğrencilerin aldıkları eğitim açısından ilk sınıflarda zorlanmalarıyla açıklanabilir.
Purpose: The aim of the study is to compare physiotherapy bachelor’s and associate’s degree students' attitudes towards e-learning and their perceptions of self-efficacy in using online technologies and to examine the relationship between attitudes and self-efficacy perceptions.
Method: Fifty-one bachelor’s degree (mean age 19.39±0.94 years) and 36 associate’s degree (mean age 20.39±1.18 years) physiotherapy students were included in this study. Individuals' e-learning attitudes were evaluated with the Attitude Scale towards E-Learning, and the ability to use online technologies was evaluated with the Online Technologies Self-Efficacy Scale. On both scales, higher scores indicated better attitude (20-100 points) and self-efficacy (29-145 points). The comparison of attitudes and self-efficacy perceptions between the groups was examined with the Mann-Whitney U Test, and the relationship between individuals' attitudes towards e-learning and their self-efficacy perceptions was examined with Spearman's Correlation Test.
Results: Attitude and self-efficacy perception mean and standard deviation values of bachelor’s and associate’s degree students towards e-learning were respectively, 56.31±18.74; 58.91±14.49 and 114±30.77; 123.89±21.07. In the comparison between the groups, it was found that the attitudes and self-efficacy perceptions of bachelor’s and associate’s degree students towards e-learning were similar (p=0.051); it was determined that there was no relationship between attitude and self-efficacy perception scores of all students (p=0.051; r=0.210). It was determined that self-efficacy perceptions in using online technologies increased as the age of the students increased (p=0.47; r=0.213).
Conclusion: Due to the online learning methods adopted during the COVID-19 pandemic process, the students did not feel ready and this may have negatively affected the attitudes and self-efficacy perceptions of all students towards e-learning. The positive relationship between age and perception of self-efficacy contradicted the expectation that younger students born into the age of digital development might have higher self-efficacy perceptions. This situation can be explained by the difficulties of students in the first years of education.