Sağlık Çalışanlarına Uzaktan Eğitim Yoluyla Verilen Eğitimlerin Değerlendirilmesi


Küçükkurt A. C.

Trakya Üniversiteler Birliği 6. Lisansüstü Öğrenci Kongresi, Çanakkale, Türkiye, 17 - 18 Kasım 2022

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim, insanın hayatı boyunca içinde bulunduğu sosyal çevreye adapte olması için ihtiyacı olan davranış değişikliklerini öğreten bir süreçtir. İnsan doğduğu andan itibaren hayatını idame ettirebilmek, temel ihtiyaçlarını karşılayabilmek, var olabilmek için ailesinden, çevresinden veya okulundan eğitim alır. Meslek hayatına girdiği zaman ise kendisini geliştirmek, bulunduğu kurumda üstlendiği görevin veya işin gereklerini öğrenmek için kurumu tarafından düzenlenen eğitimlere katılır. Hizmet içi eğitim; iş görene işe başladığı tarihten itibaren kurum içerisindeki görevini en iyi şekilde gerçekleştirebilmesi için ihtiyacı olan bilgi, beceri ve davranışları kazandırmak amacıyla sistematik bir şekilde verilen eğitim olarak özetlenebilir. Sağlık sektörü yapısı gereği dinamik bir sektördür. Her türlü teknolojik, sosyal ve politik değişimden doğrudan etkilenir. Sağlık sektörünün bir bileşeni olan sağlık hizmeti sunan kurumlar da bu değişikliklere ayak uydurabilmek adına sürekli yeni uygulamalar ve düzenlemeler yapmaktadır. Sağlık kurumlarında çalışan iş görenlerin ise bu uygulamalar ve düzenlemelere adapte olabilmek adına bilgi ve becerilerini sürekli geliştirmesi gerekmektedir. Bunu da doğru ve etkin bir eğitim yönetimi ile sağlamak mümkündür. Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlık Yönetimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans programında bulunan seminer dersi kapsamında gerçekleştirilen bu çalışma, özel bir hastanede uzaktan eğitim yöntemiyle gerçekleştirilen hizmet içi eğitimlerin çalışanlar tarafından nasıl algılandığı ve değerlendirildiğini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel analiz yöntemleriyle gerçekleştirilen bu çalışmada veri toplama aracı olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında aynı kurumda çalışan 10 sorumlu hemşire ile görüşülmüştür. Elde edilen verilerin içerik analizi için MAXQDA Analytics Pro 2020 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, katılımcıların algısına göre uzaktan eğitim yönteminin avantajlarının dezavantajlarına kıyasla daha çok olduğu gözlemlenmiştir. Katılımcıların çoğunluğunun hizmet içi eğitimlerin uzaktan eğitim yöntemiyle gerçekleşmesinden memnun oldukları ve bu yöntemi benimsedikleri tespit edilmiştir. Gelecek araştırmalarda uzaktan eğitim yönteminin eğitim etkinliğinin nicel yöntemlerle ölçülmesi ve araştırma kapsamına alınması ile daha ayrıntılı sonuçlar elde edilebileceği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Hizmet içi eğitim, uzaktan eğitim