V. Uluslararası Şiddeti Anlamak Kongresi, İstanbul, Türkiye, 9 - 10 Mayıs 2023, ss.629-645, (Tam Metin Bildiri)
Amaç: Şiddet kavramı günümüzde birçok disiplinin araştırma konusu olarak karşımıza
çıkmaktadır. Bu çalışma şiddet olgusu ile sanat arasındaki ilişkiyi tarihsel bir süreç içerisinde
değerlendirmeyi ve sosyolojik bir yaklaşımla irdelemeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Bu çerçevede araştırma konusu Stalin döneminde öne çıkan sanat
pratikleri ile sınırlandırılmıştır. Araştırma kapsamında dönem içerisindeki tarihi belgeler,
kültür-sanat politikaları ve bazı sanat eserleri incelenmiştir.
Bulgular: Sanat pratikleri şiddetin tanımlayıcı özellikleri ile ilişkilendirilmiş ve özellikle şiddetin
simgeselleşmesi anlamında örnekler sunulmuştur.
Sonuç: Sanat, toplumsal ve siyasal dönüşüm için araç olarak kullanılmıştır. Simgesel şiddete
ilişkin sunulan örnekler aynı zamanda teknolojik gelişmelerle gündeme gelen yeni şiddet
ortamları ile etkileşim içerisinde olan sanat pratiklerindeki silikleşen şiddet formlarına da
dikkat çekmiştir.
Anahtar Kelimeler: Şiddet, Stalin Dönemi, Sanat Pratikleri.
Aim and Context: The concept of violence has been ever-present in many areas of research.
This study aims to evaluate the relationship between violence and art from historical and
sociological perspectives.
Material and Method: The research topic of this study is limited to art practices created
particularly during Stalin’s reign. Within the scope of this study, historical documents, arts and
culture policies and specific works of art have been examined.
Findings: Art practices have been associated with the defining characteristics of violence and
examples especially for symbolic violence have been presented.
Results: Art has been used as a tool for social and political change. Presented examples for
symbolic violence have also highlighted the increasing difficulty for noticing symbolic violence
through the presence of art forms within the new mediums which technologic advancements
have introduced to daily life.
Key Words: Violence, Stalin Era, Art Practices