Fizyoterapi Öğrencilerinde Kişilerarasi İletişim Anketinin Türkçe Versiyonunun Güvenilirliği, Geçerliliği ve Cevaplanabilirliği


Creative Commons License

Alaca N., Haklı Ö.

GEVHER NESIBE JOURNAL OF MEDICAL & HEALTH SCIENCES, cilt.8, sa.3, ss.563-577, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Mevcut çalışmada, fizyoterapi öğrencisinin hasta etkileşimi ile ilgili algılanan kişilerarası iletişim becerilerini değerlendiren kişilerarası iletişim becerileri anketinin (ICQ) geçerlilik, güvenirlik ve responsiveness (simule hasta eğitimleri sonrasında) gibi psikometrik özelliklerini araştırmak amaçlanmaktadır. ICQ’nun Türkçe çevirisi uluslararası kılavuzlardaki gibi tamamlandıktan sonra 55 ikinci sınıfta okuyan fizyoterapi öğrencisi çalışmaya alındı. İç tutarlılığı değerlendirmek için Cronbach α kullanıldı. Test-tekrar test güvenilirliğini belirlemek için Sınıf içi korelasyon katsayısı (ICC) kullanıldı. Geçerliliği Kişilerarası iletişim yetkinliği evanteri(KİYE/ICCI) ve Görsel analog skala (VAS)-anksiyete, stress, güven ile analiz edildi (0-10, likert). ICQ’nün Türkçe versiyonun geçerliliği yeterli ile mükemmel arasında saptandı (Cronbach’s α katsayısı = 0.701–911). Test tekrar güvenirliği ICC ile hesaplanmıştır ve çok iyi (ICC= 0.753-0.772) olarak bulunmuştur. Yapı geçerliliği ICQ ile ICCI anketi arasında empati becerisi ile iletişim anksiyetesi (r= 0.396, p= 0.020) ve güveni (r= -0.446, p= 0.008) arasında orta dereceli ilişki bulunmuştur. VAS-anksiyete-stres ve güven sonuçları ICQ’nin her iki alt ölçeği ile orta dereceli ilişkili olarak saptanmıştır (r=-0.490-0.631; p=0.008-<0.001). Sonuç olarak, çalışmamızda oluşturulan ICQ’nun Türkçe versiyonunun fizyoterapi öğrencileri için kabul edilebilir geçerlilik, güvenirlik ve cevaplanabilirlik gösterdiği belirlendi. Ek olarak, simüle edilmiş hastalarla etkileşime giren 2. sınıf fizyoterapi öğrencilerinin klinik çalışma öncesinde kendi kendine algılanan güvende istatistiksel olarak anlamlı bir artış ve anksiyetede azalma yaşadığı ICQ anketinin yardımı ile gösterilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Fizyoterapi Öğrencileri, İletişim, Anksiyete, Güven, kişilerarası iletişim becerileri anketi, simule hasta

ABSTRACT The purpose of this study is to investigate the psychometric properties including validity, reliability and responsiveness of the Interpersonal Communication Skills Questionnaire (ICQ). ICQ was translated into Turkish as described in international guidelines, and the study enrolled 55 second-year physiotherapy students. Cronbach α was used to assess internal consistency. Intraclass correlation coefficient (ICC) was used to estimate the test– retest reliability. Construct validity was analyzed with Interpersonal Communication Competence Inventory (ICCI) and the visual analog scale (VAS)-anxiety, stress and confidence (0-10, Likert). Turkish version of the ICQ was found to have acceptable to excellent internal consistency (Cronbach's α coefficient=0.701–911) and very good test–retest reliability (ICC=0.753–0.772). Construct validity of the ICQ was found to be correlated with empathy skill dimension in the ICCI [communication anxiety (r=0.396, p=0.020), communication confidence (r=- 0.446, p= 0.008)]. VAS-anxiety, stress and confidence outcomes were found to be moderately correlated with both subscales of the ICQ (r=-0.490-0.631; p=0.008-<0.001). The current study showed the ICQ to have acceptable validity, reliability and responsivity for physiotherapy students. The ICQ also showed that simulated patient interaction prior to clinical placement resulted in improved communication confidence and decreased anxiety among second-year physiotherapy students.

Keywords: Physiotherapy Students, Communication, Anxiety, Confidence, Interpersonal Communication Skills Questionnaire, Simulated Patient