Hemşirelik Eğitimi Alan Öğrencilerin Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine İlişkin Bilgi ve Tutumlarının Belirlenmesi, Ankara, Türkiye, 16 - 18 Nisan 2025, ss.11-12, (Özet Bildiri)
Hemşirelik Eğitimi Alan Öğrencilerin Sürdürülebilir
Kalkınma
Hedeflerine İlişkin Bilgi ve Tutumlarının Belirlenmesi
Bahire Ulus1,
Gözde Gür1 Azize Karahan1
1.Acıbadem
Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü,
İstanbul, Türkiye.
ÖZET
Giriş: İklim
değişikliği, doğal kaynakların kirlenmesi, su kaynaklarının azalması gibi
sorunlar, yalnızca çevresel değil, aynı zamanda halk sağlığı açısından da
önemli tehditler oluşturmaktadır. Uluslararası Hemşireler Birliği (ICN),(Rosa
2021), hemşirelerin sağlık hizmetleri sunumunda önemli ve en büyük meslek grubu
olduğunu, 2030 yılana kadar Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine (SKH)ne
ulaşmada kilit rol oynadığını vurgulamıştır. Ancak, yapılan araştırmalar; hemşirelik
eğitimi alan öğrencilerin, iklim değişikliği, sürdürülebilirlik ve sağlık
arasındaki bağlantıları anlamada zorluk yaşadıklarını göstermektedir.
Amaç: Bu
çalışma, Hemşirelik eğitimi alan öğrencilerin SKH’ne
ilişkin tutumlarını ve iklim değişikliği konusundaki bilgi düzeylerini
belirlemek amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı,
kesitsel ilişki arayıcı türde olan bu araştırma, İstanbul’da bir vakıf
üniversitesinde 01.012025/01.02.2025 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın evrenini aynı üniversitenin Türkçe ve İngilizce hemşirelik bölümünde
eğitim alan tüm öğrenciler oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmeyen bu
çalışmada 425 öğrenciye ulaşılmıştır.
Araştırmanın
yapılabilmesi için etik kurul izni (ATADEK-2024/19) ve kurum izinleri
alınmıştır. Çalışmaya katılım gönüllülük esasına göre yapılmıştır.
Veri
toplama sürecinde öğrencilere araştırmanın amacı ve kapsamı hakkında ön
bilgilendirme yapılmış, araştırmaya katılmayı kabul eden öğrencilerden
bilgilendirilmiş onam formu doldurmaları istenmiştir. Daha sonra veri toplama
araçları öğrencilere one-line olarak gönderilmiştir. Veriler; Tanıtıcı Soru
Formu, Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Tutum Ölçeği (SKYTÖ) ve İklim
Değişikliği Bilgi Testleri ile toplanmıştır. Tanımlayıcı istatistikler
kapsamında sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma analiz yöntemleri ile, ölçek
puanları Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis yöntemi, ilişki arayıcı analiz için
ise Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya
katılan toplam 425 öğrencinin, %88.5 kız, %11.5 erkekdi. Öğrencilerin %74.4’ü
çevre konularına duyarlı olduğunu, %86.6 ‘sının çevre ile ilgili kuruluşa üye
olduğu belirlendi. Hemşirelik eğitiminin sürdürülebilir kalkınma hedeflerine
yönelik yeterli bilgi ve beceri sağladığına inanan öğrencilerin %78.1 , bu becerilerin hemşirelik uygulamalarına aktarılabileceği
ifade edenlerin ise %77.9 olduğu görüldü. SKYTÖ
puan ortalamaları incelendiğinde; kız öğrencilerin (83) puan ortalamalarının
erkeklerden (80) daha yüksek olduğu ve istatistiksel olarak anlamlı olduğu
(p=0.0016) görüldü. Öğrencilerin sınıflara göre SKYTÖ puanları incelendiğinde; 4.
sınıf öğrencilerinin (n=115) toplam puanı medyanı 87,00 (80,00-93,00) ile en
yüksek olup, tüm alt boyutlar ve toplam puanda anlamlı farklar gözlenmiştir
(p<0,001); post-hoc analizler 4. sınıfın diğer sınıflardan üstün olduğunu
göstermiştir.
Öğrencilerin tanıtıcı özelliklerine
göre İklim Değişikliği Bilgi Testi (İDBT) puanları incelendiğinde; sayısal
değişkenlerin normal dağılım göstermediği belirlenmiştir. Sınıf düzeyine göre İDBT toplam puanı ve alt
boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05).
Cinsiyet açısından, teorik bilgi alt boyutunda kızların (n=376, medyan 5,00)
erkeklere (n=49, medyan 4,00) göre daha yüksek puan aldığı ve bu farkın
istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p=0,013). Yapılan benzer
çalışmada ise erkeklerin puan ortalamalarının daha yüksek olduğu bildirilmiştir
(Tahkol, Haney, 2023).
Öğrencilerin iklim
değişikliği bilgileri ile sürdürülebilir kalkınma tutumları arasındaki ilişki
incelendiğinde iki ölçekten alınan puanlar arasında istatistiksel olarak
anlamlı korelasyon bulunamamıştır. Ölçekler kendi alt boyutları ile
korelasyonlara sahiptir.
Sonuç: Öğrencilerin
sürdürülebilir kalkınma hedeflerine yönelik tutumlarının olumlu
düzeyde olduğu, ancak iklim değişikliğine ilişkin bilgi düzeylerinin orta
düzeyde olduğu görülmüştür. Son sınıf öğrencilerinin Sürdürülebilir kalkınma
hedeflerine ilişkin puanlarının yüksek olmasının Halk Sağlığı Hemşireliği
dersinde konunun ayrıntılı işlenmesine bağlı olduğu düşünülmektedir. Bu
çalışmadan elde edilen verilere dayanılarak; İklim değişikliği ve
sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ilişkin konuların hemşirelik eğitim
programında tüm sınıf düzeylerine dağıtılması gerektiği önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sürdürülebilir
kalkınma hedefleri, iklim değişikliği, hemşirelik eğitimi